Cultureel Conflict: Russische podiumgasten, weren of verwelkomen?

Lezing, gesprek en concert
blikvanger
wo 10 jan ’24 20:15 - 21:45
wo 10 jan ’24
20:15 - 21:45
  • wo 10 jan ’24
    20:15 - 21:45
    De Vereeniging Kleine Zaal - vrije plaatskeuze

Moeten we Russische podiumgasten weren of verwelkomen? Geven we gehoor aan een culturele boycot als teken van politieke solidariteit met Oekraïne, of bieden we iedereen een podium en kiezen we voor culturele dialoog en uitwisseling? En wat zegt dit dilemma over de overkoepelende maatschappelijke kwestie over de scheiding tussen werk en maker? Kom en luister naar politiek filosoof Evert van der Zweerde en programmeur klassieke muziek Kenne Peters over de afwegingen rond een boycot van Russische podiumgasten en de grotere vraagstukken die hier bij komen kijken. Geniet daarnaast van een muzikaal intermezzo door pianiste Vera Kooper, die werk zal spelen van Shostakovich, Glinka en Auerbach.

wel of geen boycot: grijs gebied

In lijn met het advies van de Nederlandse overheid ziet Concertgebouw De Vereeniging af van een algehele boycot. Alleen musici verbonden aan het Russische regime en zij die steun hebben betuigd aan Poetin, worden geweerd. Daarnaast wordt musici niet gevraagd openlijk een standpunt in te nemen tegen Poetins regime, om zo hun veiligheid te waarborgen. Hoewel dit op papier helder lijkt, is de praktijk complexer. Is nu optreden in Rusland bijvoorbeeld een stilzwijgende goedkeuring van het regime? En hoe ga je om met een muziekstuk zoals Sjostakovitsj’ ‘Overwinningssymfonie’? En hoe betrekken we de verstrekkende invloed van het Russische imperialisme en het claimen van andermans cultuur bij deze overwegingen?


maker versus werk: een politieke dimensie

Dit Russische vraagstuk is een interessant voorbeeld van een grotere maatschappelijke kwestie: In hoeverre kunnen en moeten we het werk van een maker los waarderen van diens persoon, opvattingen en acties? Van Michael Jackson tot J.K. Rowling, het is een vraagstuk dat actueler is dan ooit.

De oproep tot boycot van Russische musici voegt echter een nieuwe politieke laag toe aan deze discussie: Deze afweging vindt namelijk niet slechts plaats op basis van opvattingen en handelingen, maar op basis van iemands geboorteplaats. Kan iemands niet-gekozen afkomst op zichzelf ooit voldoende zijn om iemand te boycotten of te cancelen? 


over de sprekers

Evert van der Zweerde is politiek filosoof aan de Radboud Universiteit. Hij is expert op het gebied van de Russische filosofie en Ruslandkenner. In zijn onderzoek staan de thema’s ideologie, civil society en democratie centraal. Hij is tevens een van de oprichters van het Democratisch Laboratorium.

Kenne Peters studeerde in 2013 af van de opleiding Muziektheater aan ArtEZ in Arnhem. In 2016 startte hij zijn loopbaan als programmeur klassieke muziek bij Musis & Stadstheater Arnhem. Sinds 2019 vervult hij dezelfde functie bij Stadsschouwburg Nijmegen en Concertgebouw De Vereeniging. Daarnaast neemt Kenne deel aan diverse jury’s, zoals Dutch Classical Talent, De Ovatie en de Edisons Klassiek.

De Nederlandse pianiste Vera Kooper wordt beschreven als een sensitief en expressief musicus, met een indrukwekkende techniek en gepassioneerde toewijding. Vera is medeoprichter van het Delta Piano Trio, dat talloze prijzen won en veelvuldig optreedt in Europa, Rusland, China, Korea, Indonesië en de VS. Ze brachten cd’s uit met werk van onder andere Taneyev,  Borodin, Lera Auerbach en Sjostakovitsj. In 2020 bracht Vera haar eerste solo-CD uit, "Hope", met werken van Ludwig van Beethoven en John Corigliano.

Dit programma is een samenwerking met Radboud Reflects. 

Onderdeel van