'Klasse optreden' - review concert Bach Choir London

Wo 11 oktober 2017

Woensdag 4 oktober jl gaf Bach Choir London een prachtig a capella concert in De Vereeniging. Maarten-Jan Dongelmans was erbij en schreef een recensie. 

NIJMEGEN - Jammer dat de Nijmeegse Vereeniging deze woensdagavond niet helemaal vol zit. Het klasse optreden van tachtig leden van het befaamde Bach Choir London verdient beter.
Die conclusie kan meteen getrokken worden na het beluisteren van de eerste programmahelft. In O nata lux van Tallis (met zijn verraderlijke dissonanten) en het Ave verum corpus van Byrd horen we dat ook de zogenaamde Oude Muziek bij deze zangvereniging in goede handen is. Dirigent David Hill zorgt er voor dat de transparantie nergens uit het oog wordt verloren en bouwt consciëntieus aan een stijlbewuste vertolking. Beide motetten klinken licht en vooral heel expressief. In het tweede stuk valt de geraffineerde uitvoering van het 'Amen' op.
Daarna wordt een grote stap in de tijd gezet en toont het koor zijn veelzijdigheid. Rachmaninovs Vespers opus 37 opent devoot. Ritme en robuustheid komen verderop niets te kort. Het Bach Choir London tekent voor een overtuigende en ontroerende vertolking. Jubelende 'Alleluia's' ook.
De koordiscipline geldt eveneens voor het staan en zitten. Vóór de twee nummers van Howells gaat de groep even zitten om vervolgens perfect synchroon weer overeind te komen. Na de dynamische zang met ijzingwekkende crescendi volgt terecht het eerste applaus. In Nunc dimittis van Pärt vallen de uitstekende timing en de breed uitgesponnen zanglijnen op. Heel knap, zoals David Hill zijn koor hier en elders subtiel en toch met vaste hand weet te inspireren.
Na de pauze is het onverminderd genieten geblazen met de vijf spirituals uit A Child of our Time van Tippett. Lekker pittig klinkt 'My Lord' in Steal away. Hoe weelderig is de koorklank in Deep river. Mooie soli ook in deze cyclus van tenor, sopraan en bas.
In het vervolg van de Vespers opus 37 etaleert het koor nog even zijn technische mogelijkheden (slot van 'To Thee' met een opmerkelijke combinatie van steeds langzamer en vervolgens zachter zingen zonder aan spanning in te boeten). Na twee verdere werken van Howells krijgen we nog een toegift voorgeschoteld (helaas niet het als encore op het programmavel aangekondigde Ave Maria van 'Nijmegenaar' Andriessen). In 'Komm, süsser Tod' van Knut Nystedt, Immortal Bach blijft de zang imponeren, intens en in perfect legato.
Een koorrecital kortom om nog lang van na te genieten!
 
Lees ook de recensie van de 'Stanford cd' van Bach Choir London op dg.nl/luister-mee
 
 

 

Actueel

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Deze site gebruikt cookies

We gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website zo plezierig mogelijk te maken. We onthouden bijvoorbeeld uw persoonlijke instellingen. Ook gebruiken we Google Analytics om inzage te krijgen in de gebruiksvriendelijkheid van de website en deze vervolgens te kunnen verbeteren.

Meer informatie

X

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.