Tosca: Rome door de ogen van de componist Puccini

Woensdag 31 oktober brengt de Staatsopera van Tatarstan Puccini's geliefde opera Tosca. het verhaal speelt zich af op drie kenmerkende plekken in Rome. De componist Puccini was een vurig liefhebber van details, en besteedde veel tijd aan het zoeken en vinden van historische correcte geografische locaties voor zijn opera’s.



Het toneelstuk Tosca gaf hem een gouden kans om een historisch zeer zorgvuldig geplaatste opera te schrijven. Hoewel Puccini Toscaans was door geboorte, kende Puccini de Italiaanse hoofdstad op zijn duimpje, en – inderdaad - de première van de opera Tosca vond plaats in Rome.

 

De schrijver Sardou laat de handeling van het spel in drie contrasterende plekken plaatsvinden: de kerk van Sant'Andrea della Valle, het uitgebreide Palazzo Farnese in de directe omgeving en de commandopost Castel Sant 'Angelo over de Tiber. Deze beroemde gebouwen hebben de tand des tijds weten te doorstaan, en zijn vandaag de dag nog te bezichtigen. Een bezoek aan de sites van deze gebouwen, maakt het mogelijk om in gedachte een reis te maken naar de Italiaanse hoofdstad, een geweldige manier om Tosca beter te leren kennen.

 

AKTE I

De Kerk van Sant’Andrea della Valle

Scène
Tosca opent met de ontsnapte gevangene Angelotti struikelend in de kerk van Sant' Andrea della Valle, midden in het hart van Rome. Hij zoekt de Capella Attavanti (de prive-kapel van zijn zus de Marchesa).

 

Locatie
Angelotti moet een tijdje op zoek zijn geweest, want er is geen dergelijke kapel in de kerk. De naam was Sardou's fantasie, maar de kapel waarop het is gebaseerd, is direct aan de linkerkant van de deur. Komende vanaf de krioelende hoofdstraat, de Corso Vittorio Emanuele II, Sant’Andrea is echt een oase van rust in het midden van het hectische centrum van Rome. De Barberini kapel is het enige private ruimte die achter hekken verborgen word gehouden. Helaas, wie verwacht dat Cavaradossi's blonde stoot van een Madonna op de bezoeker neer kijkt met haar beruchte blauwe ogen zal worden teleurgesteld. De kapel is nogal donker en beschikt over meer ingetogen religieuze schilderijen. Maar 2de donkere schuilhoeken in de kapel moeten perfect zijn geweest als Angelotti's schuilplaats. En naar beneden te kijkend in het schip, in de richting van het gruwelijke schilderij van St. Andrew's executie op een omgekeerd kruis, kunt u de kilte van Scarpia, hoofd van de politie naderbij voelen komen. Neem zelf een kijkje: www.sant-andrea-roma.it

 

AKTE II

Palazzo Farnese

 

Scène
Als Scarpia Angelotti eenmaal op het spoor is, is er geen houden meer aan. Maar in plaats van het najagen van de ontsnapte gevangene door de geplaveide straatjes van Rome, gokt hij op Tosca's jaloezie om hem te vangen. Na de scènes in de kerk, komen we terecht in het Palazzo Farnese, alwaar Scarpia een appartement bewoond. Zangeres Tosca, een lokale beroemdheid, had toevallig een optreden in de tuinen van het paleis die avond. Het Palazzo ligt tussen de rivier de Tiber en de kerk, een enorme renaissance villa, oorspronkelijk gebouwd voor de familie Farnese, een van de machtigste en invloedrijkste dynastieën van de Renaissance.

 

 

Locatie
Het is niet zeer waarschijnlijk dat een ambtenaar zoals Scarpia een appartementen in het Palazzo gehad zou kunnen hebben. Deels ontworpen door Michaelangelo, was het de thuisbasis van kardinalen en Koninginnen. Maar het is zeker een suggestieve bouwwerk, omlijst door een indrukwekkende plein. Helaas, vandaag de dag, kunt u geen vrije toegang tot het paleis krijgen, tenzij u zaken doet met de Fransen, want dit is waar ze hun Romeinse ambassade heb gevestigd, sinds 1874. U kunt enig gevoel van de sfeer van Akte II krijgen als de grote deuren naar het paleis op een zwoele zomeravond geopend worden. Er gaan uitgestrekte binnenplaatsen achter de indrukwekkende voorgevel schuil. En de tuinen die zich uitstrekken aan de achterkant is waar Tosca haar feestelijke cantate in Akte II (met Scarpia luisterend vanuit zijn kamers boven) zong. Neem zelf een kijkje: www.ambafrance-it.org/Visite-virtuelle/

 

AKTE III

 

Castel Sant’Angelo

 

Scène

De opening van de Slotakte van Tosca is een van de meet suggestieve in het repertoire van Puccini. Het luiden van de klokken over Rome die in de vroege ochtend te horen moeten zijn geweest, is ook vandaag de dag nog vast te stellen en dus helemaal correct. Een Romeinse dichter, ene Luigi Zanazzo,schreef de authentieke tekst van het half gehoorde lied van de schaapsherder. Het zorgt voor een kalme opening naar een gewelddadige finale. Als Tosca de garantie voor Cavaradossi’s vrijlating krijgt, vermoord ze Scarpia. Maar dan ontdekt ze dat Scarpia geen woord heeft gehouden.
Cavaradossi is opgesloten in de Engelenburcht. Het imposante cilindervormige gebouw werd oorspronkelijk gebouwd als mausoleum voor de grote keizer Hadrianus, rond 135 AD, maar werd later gebruikt als een pauselijke gevangenis en aan het Vaticaan verbonden door een lange reeks van wallen. Vroeger werden de executies op de binnenplaats voltrokken, maar voor de opera Tosca wordt vaak voor het dak gekozen. Als Tosca, ontdekt dat haar minnaar daadwerkelijk is gedood (in plaats van de nep-executie waarop ze hoopte), pleegt ze zelfmoord door naar beneden te springen.

 

Locatie


Een bezoek aan het Castel Sant’Angelo (Engelenburcht) levert een imposant aangezicht, met Peter Anton von Verschaffelt’s standbeeld van St. Michael die Satan dood (in de figuur van een draak) domineert de skyline. Anders dan in Tosca's tijd, wanneer velden het kasteel omgeven, racen er nu auto’s langs de rivierbedding. Desondanks blijft de spookachtige vrede die Puccini zo briljant omschrijft redelijk bewaart. Een schril contrast met de dramatische zelfmoord door de sprong van de angstaanjagende borstwering van het kasteel Neem zelf een kijkje:
www.castelsantangelo.com
 

Cookies

We gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website zo plezierig mogelijk te maken. We onthouden bijvoorbeeld uw persoonlijke instellingen.

klik hier voor meer informatie sluiten