Interview met Jeroen de Man over 'Het duel'

Wie na de spectaculaire zomervoorstelling 'Ondine' denkt dat regisseur Jeroen De Man altijd groots uitpakt, zal misschien wel verrast zijn door zijn versie van 'Het duel', een bewerking van de gelijknamige roman van Anton Tsjechov. Want hoewel De Man dol is op de technische mogelijkheden van de Grote Zaal, vraagt dit stuk misschien wel om iets heel anders.



“Ik had een heel uitgebreid decorplan gemaakt maar nu ben ik daar toch niet zo zeker meer van,” lacht De Man kort voor de première van Ondine. “Alle overbodige ideeën ben ik gaan schrappen en ineens zijn het toch alleen de acht geweldige spelers en dat geweldige verhaal.” Samen met acteur Jacob Derwig werkt hij aan de bewerking van het boek. Het was een oude wens van Derwig om het verhaal over de links-intellectuele klaploper Lajevski die in een soort Darwinistisch gevecht raakt met de indringer bioloog Von Koren te bewerken voor theater. “Jacob vertelde mij over zijn droom en toevallig had Eric de Vroedt mij kort daarvoor dit boek gegeven met de tekst ‘echt iets voor jou’. Hij bleek gelijk te hebben.”

“Het duel is een min of meer onbekend boek onder de Russofielen,” aldus De Man. “Het is niet vaak voor theater bewerkt. Des te verbazend dat op de achterflap van mijn vertaling staat ‘een boek dat zich leest als een toneelstuk’.”

Het duel gaat in wezen over de vraag ‘wat is de perfecte mens?’ De Man: “Dat wordt zichtbaar in die twee uiterste figuren van de linkse Lajevski en Von Koren, die een super rechtse racist is. Ze hebben allebei ongelijk, het zou mooi zijn als ze zouden samensmelten.” Het verhaal heeft ook een hele wetenschappelijke kant, met de bioloog als onderzoeker van het dagelijkse leven in Lajevski’s kleine stadje aan de Zwarte Zee. “Dat wil ik bijvoorbeeld vormgeven door de spelers continu op het podium aanwezig te laten zijn”, vertelt De Man. “Iedereen is toeschouwer, ook van de scènes waar ze niet in meespelen. Zo kunnen ze hun medespelers observeren, notities nemen van hun menselijke gedrag. Het podium moet een soort laboratorium worden, een observatorium.” Dat vraagt om een vrij kaal decor. “Op dit moment denk ik aan een klein speelvloertje met alle attributen en spelers eromheen en een frame met tl-balken erboven. Een echt decor met deuren en muren vind ik ook vaak een beetje vreemd voelen; al die acteurs die steeds op- en af gaan.” Er zijn grofweg twee Tsjechov-stijlen in Nederland, stelt De Man. “Veel Tsjechov voorstellingen zijn kaal vormgegeven, met behalve de spelers alleen drie lampen en een samowar op de vloer. Daarnaast heb je de klassieke kostuumdrama’s in een realistisch decor. Ik wil proberen tussen deze uitersten een middenweg te vinden.” Lachend geeft hij toe: “Maar ik hou erg van spullen, vooral van oude spullen met een verhaal, een ziel. In Het duel wil ik de leegte opzoeken, maar misschien komen er toch stiekem heel veel spullen aan te pas.”

'Het duel' staat 19 januari om 20:00 in Stadsschouwburg Nijmegen. Zien we u daar? Tickets en meer info kunt u vinden op deze pagina. 

Cookies

We gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website zo plezierig mogelijk te maken. We onthouden bijvoorbeeld uw persoonlijke instellingen.

klik hier voor meer informatie sluiten