vr 3 jan ’20 20:00 - 21:30

True Copy

Berlin / Het Zuidelijk Toneel
3 jan ’20
20:00 - 21:30

Deze voorstelling gaat over de hypocrisie binnen de kunstwereld. Welke waarde heeft waarheid? En is het soms niet verfrissender om mee te kunnen gaan in een briljant vormgegeven leugen?

Op 6 mei 1994 vallen de gendarmes binnen op het Franse landgoed van Geert Jan Jansen. Ze stoten er op meer dan 1600 werken van grootmeesters als Picasso, Dalí, Appel, Matisse en Hockney. Opmerkelijk detail: het gros ervan blijkt uit het penseel van de Nederlander te komen.

Geert Jan weet gedurende meer dan twintig jaar de kunstwereld in het ootje te nemen. Hij doet dit zo overtuigend dat Picasso en Appel nietsvermoedend echtheidscertificaten uitschrijven bij werk dat hij fabriceert. “Ik ben geen oplichter, ik ben een verlichter,” zegt hij er zelf over. “Ik denk dat ik hen best wat werk uit handen heb genomen.”
Tot op de dag van vandaag hangen er in musea wereldwijd nog steeds vier werken waarvan niemand vermoedt dat ze eigenlijk uit de koker van Geert Jan komen. Een spellingsfout in een certificaat dat hij uitschrijft bij een werk “in de stijl van” Chagall doet hem na vele jaren uiteindelijk de das om. Hij wordt gevat door een Duitse hoofdcommissaris en verandert zo plotsklaps in een van de meest beroemde oplichters binnen de kunstwereld.

Inleiding om 19:00 uur in het Theatercafé

Een briljante leugen
In dit nieuwe luik binnen de Horror Vacui-reeks, brengt BERLIN een intrigerend relaas op scène. Het interne radarwerk van een complexe man als handleiding om – onder andere – de hypocrisie binnen de kunstwereld bloot te leggen. Welke waarde heeft waarheid nog? En is het soms niet verfrissender om mee te kunnen gaan in een briljant vormgegeven leugen?

Met True Copy laat BERLIN verschillende werelden en realiteiten op het podium samenvloeien. Samen met haar hoofdpersonage legt ze de vinger op enkele zere wonden binnen de kunstwereld, maar toont ze ook het universelere verhaal van één man die zich staande tracht te houden binnen een web van leugens – of variaties op de waarheid.


Hans Oomen, Hoofd Museumcoördinator Museum Slager 's-Hertogenbosch
''Een voorstelling die van het begin tot het eind boeiend is waarbij we de meestervervalser van dichtbij hebben leren kennen. Subliem gespeeld en zeer aparte regievondsten. Een must see!'' 

Hanny Alkema, Trouw ★★★★★
''True Copy zet theater simpel en vooral grandioos in als middel tussen verbeelding en goedgelovigheid. Wat is wel, wat is niet waar? Is cult kunst of namaak? Een ding is zeker, True Copy deelt een kunstschop uit, die het thema van Boulevard enorm verdiept''. 

Gerrit van den Hove, Brabants Dagblad 
''Theatergroep Berlin speelt in True Copy een briljant spel met echt en vals'' 

Karin Veraart, De Volkskrant ★★★
“Om de hypocrisie in de kunstwereld is het Berlin niet te doen (..). In True Copy gaat het over veel meer: authenticiteit, identiteit, echt en fake - thema's die het makersduo na aan het hart liggen en waarmee ze spelen in hun voorstellingen. Op een manier die documentair lijkt of is, compleet met veel technisch vernuftig ingezet beeld; maar sommige feiten kunnen zomaar overlopen in fictie, en je weet nooit waar precies.”
 

Cookies
We gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website zo plezierig mogelijk te maken. We onthouden bijvoorbeeld uw persoonlijke instellingen.
klik hier voor meer informatie