Marc Driessen

The Well-Tempered Songbook

Cappella Amsterdam & Julien Libeer
vr 3 feb ’23 20:15 - 22:10
vr 3 feb ’23
20:15 - 22:10
  • vr 3 feb ’23
    20:15 - 22:10
    Pauze 21:20
    De Vereeniging Grote Zaal
  • Op de tickets zijn onze algemene voorwaarden van toepassing.

Zang en piano ontmoeten elkaar in The Well-Tempered Songbook, met meerstemmige werken uit verschillende stijlperiodes. De Belgische toppianist Julien Libeer en Cappella Amsterdam vertolken muziek van uiteenlopende componisten als Schütz, Schein, Mendelssohn en Krenek. Middelpunt vormt Das wohltemperierte Klavier, het monumentale werk van Bach.  

Programma

William Knight (1986) Walking with Thomas Hardy

Johann Sebastian Bach (1685-1750) Prelude in C BWV864 - Das wohltemperierte Klavier
Josquin des Prez (1450-1521) Ave Maria
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Fugue in C BWV864 - Das wohltemperierte Klavier

Heinrich Schütz (1585-1672) Die mit Tränen säen
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Prelude & fugue in As BWV862 - Das wohltemperierte Klavier

Paul Hindemith (1895-1963) Tauche deine Furcht
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Prelude & fugue in a BWV889 - Das wohltemperierte Klavier

Felix Mendelssohn (1809-1847) Richte mich Gott
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Prelude & fugue in f BWV857 - Das wohltemperierte Klavier

Johannes Brahms (1833-1897) Sehnsucht – Nächtens op. 112

PAUZE

Hubert Parry (1848-1918) There is an old belief (uit Songs of Farewell)
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Prelude & fugue in Es BWV876  - Das wohltemperierte Klavier

David Lang (1957) again

Johann Sebastian Bach (1685-1750) Prelude & fugue in d book BWV851 - Das wohltemperierte Klavier

Johann Sebastian Bach (1685-1750) Prelude in b BWV869 - Das wohltemperierte Klavier
Ernst Křenek (1900-1991) Lamentationes
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Fugue in b BWV869 - Das wohltemperierte Klavier


Charles Gounod (1818-1893) & Johann Sebastian Bach (1685-1750) Ave Maria

Uitvoerenden

Cappella Amsterdam
Daniel Reuss dirigent
Julien Libeer piano

Libeer ziet Das wohltemperierte Klavier als een paradox: je kunt het werk beschouwen als vertrekpunt van de moderne muziek, maar ook als culminatie van de muziekgeschiedenis. ‘Voor Bach was dit werk het logische uitvloeisel van de muzikale talen van het verleden die hij bestudeerde, assimileerde en van binnenuit vernieuwde. Ook is het nog altijd een compositiehandboek: het beschrijft wat was en kondigt aan wat nog komt in de wereld van de polyfonie’.