Marco Borggreve

Also sprach Zarathustra en liederen van Richard Strauss

Phion
zo 2 okt ’22 14:15
zo 2 okt ’22
14:15
  • zo 2 okt ’22
    14:15
    De Vereeniging Grote Zaal
  • Op de tickets zijn onze algemene voorwaarden van toepassing.

Christianne Stotijn schittert in Strauss’ liederen met orkest, Kahchun Wong dirigeert Also Sprach Zarathustra.

Programma

Mozart Toneelmuziek uit Thamos, Koning van Egypte (Toneelmuziek bij Thamos, König von Ägypten, K 345)

R. Strauss liederen
Cäcilie (Cäcilie, opus 27 nr. 2)
Morgen (Morgen, opus 27 nr. 4) 
Wiegenlied (Wiegenlied, opus 41 nr. 1)
Ruhe meine Seele (Ruhe meine Seele opus 27 nr. 1)
Freundliche Vision (Freundliche Vision, opus 48 nr. 1)
Zueignung (Zueignung, opus 10 nr. 1)
Traum durch die Dämmerung (Traum durch die Dämmerung, opus 29 nr. 1)

R. Strauss Also sprach Zarathustra (Also sprach Zarathustra opus 30)

Uitvoerenden

Kahchun Wong Dirigent          
Christianne Stotijn mezzosopraan

Christianne Stotijn zingt Richard Strauss
Richard Strauss en Christianne Stotijn: een perfecte combinatie. Haar heldere mezzosopraanstem past prachtig bij de twintigste-eeuwse romantiek van Strauss. Die komt vooral tot zijn recht in zijn liederen: niet de grootsheid van de orkestwerken of de opera’s, maar de intensiteit van poëzie op de vierkante centimeter. Christianne Stotijn zong ze talloze malen tijdens recitals wereldwijd en maakte er een schitterende opname van waarover de pers schreef: ‘Haar expressie en aandacht voor de nuances in de tekst zijn absoluut eerste klas’. Ze zingt ze met Phion voor het eerst met orkest in Strauss’ eigen arrangementen, waarmee een grote wens van haar in vervulling gaat.

Nietzsche vertaald door Strauss
De uitdrukking ‘het boek was beter’ gaat hier niet op. Want waar Also sprach Zarathustra van Nietzsche over het ontwaken der mensheid lastig is om te lezen, is de muzikale vertaling van Strauss in zijn gelijknamige symfonische gedicht zo toegankelijk en beeldend dat elke luisteraar er meteen door gegrepen wordt. Voor dit meesterwerk staat Phion onder leiding van de Singaporese dirigent Kahchun Wong, chef-dirigent van de Nürnberger Symphoniker en vaste gastdirigent van het Philharmonisch Orkest van Japan. Als opening dirigeert hij Phion in de theatermuziek die de jonge Mozart schreef bij Thamos. Het toneelstuk is volledig vergeten, maar de sprankelende muziek van Mozart spreekt nog steeds tot de verbeelding.