foto: Les Adu

De Gliphoeve

Orkater
Een muzikaal familiedrama over ontheemding en integratie
di 22 nov ’22 20:00
di 22 nov ’22
20:00
  • di 22 nov ’22
    20:00
    Stadsschouwburg Theaterzaal
  • Op de tickets zijn onze algemene voorwaarden van toepassing.

Na het succes van Woiski vs. Woiski presenteren Orkater en het Bijlmer Parktheater De Gliphoeve, deel twee van een muzikale trilogie over de komst van Surinamers in Nederland. 

Het is 1975. In Suriname wordt de onafhankelijkheid uitgeroepen. Wie gaat weg en wie blijft hier is een grote hit op de radio. Etta besluit met haar dochter Millie en zoon Glenn naar Nederland te gaan. Vader Stanley blijft voorlopig in Suriname. 
Vol verwachting, energie en humor probeert deze sterke moeder haar kinderen een plek te geven in hun nieuwe vaderland. Maar niemand zit op ze te wachten, er is geen werk en er zijn geen woningen. 

Ze komen terecht in De Gliphoeve, de eerste flat in de Bijlmermeer die gekraakt wordt door een groep Surinaamse activisten, die hun net gearriveerde landgenoten er woonruimte bieden. Gezinnen leven er onder, boven en op elkaar, soms in bittere armoede. Ondanks het beton vindt men er warmte: in eten en drinken, in muziek en in de gedeelde, vastberaden wil om te slagen. Maar het kleine gezin wordt flink op de proef gesteld.

De Gliphoeve is een voorstelling vol levenskracht en muziek als houvast om te overleven en door het beton heen te breken. 

Hun optimisme is onweerstaanbaar, hun verlies hartroerend, hun volharding imposant. Zo wordt De Gliphoeve een warmbloedige ode aan liefde en hoop, tegen de klippen op

De Volkskrant ★★★★

Credits

regie Geert Lageveen 
tekst Bodil de la Parra, Maarten van Hinte & Geert Lageveen 
spel Manoushka Zeegelaar Breeveld, Xavier Molijn, Dionne Verwey & Gery Mendes 
muzikale leiding Gery Mendes
muziek Gery Mendes, Sophie Anglionin, Walther Muringen & Sanne Landvreugd 
choreografie Dionne Verwey 

in de pers

“een meeslepende en ontroerende familiekroniek, die de aandacht vestigt op een onderbelichte periode in de recente Nederlandse geschiedenis.” - NRC ★★★★
“een warme voorstelling die vooral opvalt door de liefdevolle karakterschets van deze nieuwkomers in de Bijlmer. De fraaie muziek van Gery Mendes met onder meer een prachtige en ook mooi gechoreografeerde dodenmars, is soepel verweven met de tekst. Prominent is het prachtige spel van Sanne Landvreugd op saxofoon.” - Scènes