foto: Pieter Henket

Introdans

HEROES
wo 13 nov ’24 20:00
wo 13 nov ’24
20:00

In HEROES van Introdans draait alles om helden. Op social media lijkt iedereen tegenwoordig wel een held. Maar wie zijn nu onze echte helden? 

In het programma HEROES zet Introdans dit thema centraal in een aantal energieke en meeslepende choreografieën van drie choreografen en een choreografenduo die ieder een heel eigen, unieke stem hebben. 

Daily Hero – Regina van Berkel (Introdans-première) 

In Daily Hero (2013) paraderen diverse helden voor een metershoge gouden poort alsof ze over een high fashion-catwalk lopen. Mozart, Marilyn Monroe, popsterren of de volgende superster die nog ontdekt moet worden? Je kunt er je eigen fantasie op loslaten. In deze dynamische, eigentijdse choreografie onderzoekt Regina van Berkel het fenomeen van de held. Wat maakt iemand tot een held? Is heldendom iets wat je kunt verwerven, is het een wensbeeld, een leidraad of word je simpelweg als held geboren?   

SH-BOOM! – Son León en Paul Lightfoot 

SH-BOOM! (1994) is een van de vroegste werken uit het oeuvre van Sol León en Paul Lightfoot, voorheen verbonden aan Nederlands Dans Theater. Ze lieten zich hiervoor inspireren door de satirische zwart-wittekeningen van de Spaanse schilder Francisco de Goya. En net zoals ze dat in hun latere oeuvre zo geweldig en indringend hebben gedaan, slagen ze er in dit juweeltje al in om de donkere (ironie) en lichte kanten (humor) van het leven op meesterlijke wijze te combineren. SH-BOOM!, gezet op populaire songs uit de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw, voert je als het ware mee naar een theatraal spiegelpaleis, waarin de dames in zwierige jurkjes dansen en de heren – letterlijk – in hun ondergoed staan.  

Boulevard of Broken Dreams – Inbal Pinto (Introdans-première) 

Choreograaf Inbal Pinto maakt speciaal voor HEROES een nieuwe bewerking van haar alom geprezen choreografie Fugue (2018), met als titel: Boulevard of Broken Dreams. Reflecterend op oude levens, voorbije werelden, verloren dierbaren en herinneringen die weerklinken als een verre innerlijke stem, schetst Pinto in deze melancholische en warmbloedige choreografie een waaier aan kleuren en gevoelens. Humor is, in subtiele vorm, altijd onderdeel van Pinto’s werk, maar haar eigenzinnige creaties zijn bovenal poëtisch en vaak raadselachtig. Of, zoals Introdans-directeur Roel Voorintholt het verwoordt: “Het zijn net kleine gedichtjes, waarin elk woord, elke beweging betekenis heeft.” 

Iungo – De Ontmoeting 2024 – Adriaan Luteijn en gasten (wereldpremière) 

‘Iungo’ is het Latijnse woord voor ‘ik breng samen / ik verbind’, en dat is precies wat Introdans-choreograaf Adriaan Luteijn als geen ander kan. In zijn serie De Ontmoeting – waar Iungo onderdeel van is - brengt hij al meer dan twintig jaar mensen van verschillende fysieke, sociale, culturele en intellectuele achtergronden samen, om te laten zien dat dans voor íedereen is en dat ook dansers die niet aan het standaardplaatje voldoen hun publiek diep kunnen raken en versteld doen staan. In deze nieuwe editie van Iungo die Luteijn voor HEROES creëert (en waarvan hij eerder al versies presenteerde in Japan, Brazilië, Indonesië en Zuid-Afrika) ontmoeten vier dansers van Introdans een aantal gastdansers die ieder op hun eigen wijze excelleren. Bijzonder is dat Iungo een inclusieve cast heeft, met o.a. gastdanseres / BNNVARA presentatrice Eva Eikhout.   

inleiding = vol

Voorafgaand aan de voorstelling op 4 oktober is er om 19:00 uur een inleiding in de foyer van het tweede balkon, omdat het theatercafé gesloten is vanwege de hoge stookkosten. De lift in de Stadsschouwburg gaat tot het eerste balkon. Hierdoor is de inleiding tot onze grote spijt momenteel niet rolstoeltoegankelijk.  We werken aan een oplossing hiervoor.
De inleiding is gratis toegankelijk mét ticket. Reserveer deze samen met je ticket voor de voorstelling in het verkoopproces.

Heb je al tickets en ben je verhinderd? Laat het ons s.v.p. weten via een mail aan kassa@sedv.nl. Dan kunnen andere belangstellenden de inleiding bijwonen.

 

 

De prachtige choreografie lungo krijgt de zaal in extase.

De Volkskrant ★★★★